Τι είναι η Ειδική Διαπαιδαγώγηση;
Η Ειδική Διαπαιδαγώγηση είναι ένα σύνολο εκπαιδευτικών και υποστηρικτικών υπηρεσιών που απευθύνεται σε παιδιά κυρίως κατά την σχολική τους ηλικία με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή αναπηρίες, όπως μαθησιακές δυσκολίες, αναπτυξιακές διαταραχές, ΔΕΠ-Υ (Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητας), Νοητική Υστέρηση, προβλήματα όρασης ή ακοής, και άλλες συναισθηματικές ή συμπεριφορικές δυσκολίες. Σκοπός της Ειδικής Διαπαιδαγώγησης είναι να υποστηρίξει αυτά τα παιδιά, ώστε να μπορούν να μάθουν και να εξελιχθούν σύμφωνα με τις δικές τους δυνατότητες και να ενσωματωθούν αποτελεσματικά στο κοινωνικό και σχολικό τους περιβάλλον.

Ποιός ο ρόλος του Ειδικού Παιδαγωγού;
Η ιδιότητα του Ειδικού Παιδαγωγού συχνά συγχέεται από τους γονείς με αυτή των λογοθεραπευτών, των εργοθεραπευτών ή ακόμα και των εκπαιδευτικών γενικής παιδείας. Ωστόσο, η επιστημονική εξειδίκευση του ειδικού παιδαγωγού έχει παιδαγωγική βάση και επικεντρώνεται στους τομείς των ειδικών μαθησιακών δυσκολιών. Ο Ειδικός Παιδαγωγός έχει έναν πολυδιάστατο ρόλο, που συνδυάζει τον εκπαιδευτικό, τον συμβουλευτικό και τον υποστηρικτικό τομέα, στοχεύοντας να δημιουργήσει ένα περιβάλλον μάθησης και ανάπτυξης όπου κάθε παιδί, ανεξάρτητα από τις δυσκολίες του, μπορεί να εξελιχθεί και να ενταχθεί αρμονικά στο κοινωνικό σύνολο.
Τι είναι οι μαθησιακές δυσκολίες;
Οι μαθησιακές δυσκολίες είναι μια ομάδα καταστάσεων που επηρεάζουν τη δυνατότητα ενός ατόμου να μάθει ή να επεξεργαστεί πληροφορίες με τον ίδιο τρόπο και με την ίδια ταχύτητα όπως τα υπόλοιπα παιδιά της ίδιας ηλικίας. Οι μαθησιακές δυσκολίες δεν σχετίζονται με τη νοημοσύνη του παιδιού, αλλά με δυσκολίες σε συγκεκριμένους τομείς μάθησης, όπως η ανάγνωση, η γραφή, τα μαθηματικά ή η οργάνωση και διαχείριση της πληροφορίας. Ορισμένα κοινά είδη μαθησιακών δυσκολιών περιλαμβάνουν: Δυσλεξία, Δυσαναγνωσία, Δυσαριθμησία, Δυσορθογραφία, Δυσγραφία. Οι μαθησιακές δυσκολίες μπορεί να επηρεάζουν τα παιδιά σε διαφορετικούς βαθμούς, και τα συμπτώματα μπορεί να κυμαίνονται από ήπια έως σοβαρά. Είναι σημαντικό να αναγνωριστούν έγκαιρα, ώστε να παρέχεται το κατάλληλο υποστηρικτικό περιβάλλον και στρατηγικές για την ανάπτυξη των δεξιοτήτων τους. Τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες μπορούν να επιτύχουν και να αναπτυχθούν πλήρως με την κατάλληλη υποστήριξη, η οποία περιλαμβάνει ειδικά εκπαιδευτικά προγράμματα, εξατομικευμένες στρατηγικές και ενίσχυση της αυτοεκτίμησης τους.
Πότε ένα παιδί χρειάζεται παιδαγωγική αξιολόγηση;
Η παιδαγωγική αξιολόγηση είναι μια διαδικασία κατά την οποία ο ειδικός παιδαγωγός με την χρήση κατάλληλων διαγνωστικών μεθόδων προσδιορίζει τις ικανότητες ή τις αδυναμίες του παιδιού. Η παιδαγωγική αξιολόγηση ενός παιδιού κρίνεται αναγκαία όταν υπάρχουν ενδείξεις ότι το παιδί αντιμετωπίζει δυσκολίες στη μάθηση ή στην κοινωνική του ένταξη, οι οποίες επηρεάζουν την απόδοσή του στο σχολείο ή τη γενικότερη ανάπτυξή του. Η αξιολόγηση έχει ως στόχο να εντοπίσει τις ανάγκες του και να καθορίσει το κατάλληλο εκπαιδευτικό πρόγραμμα ή στρατηγικές υποστήριξης.
Ποια είναι η ορθή παρέμβαση;
Οι μαθησιακές δυσκολίες είναι μια διαταραχή που διερευνάται από τον Ειδικό Παιδαγωγό σε συνεργασία με τον Ψυχολόγο και τον Λογοθεραπευτή. Με γνώμονα την άποψη ότι κάθε άτομο είναι μοναδικό και οι τρόποι που θα το προσεγγίσουμε πρέπει επίσης να είναι προσαρμοσμένοι στις δικές του ανάγκες, ιδιαιτερότητες και ικανότητες. Οι μαθησιακές δυσκολίες αντιμετωπίζονται με την διαμόρφωση ενός εξατομικευμένου υποστηρικτικού προγράμματος, βασισμένο στις δυνατότητες και τις ανάγκες του κάθε παιδιού. Το πρόγραμμα της παρέμβασης ωστόσο δεν είναι σταθερό, εξελίσσεται και αυτό μαζί με τον μαθητή και στη συνέχεια προσδιορίζονται εκ νέου οι διδακτικοί στόχοι και ορίζονται οι διδακτικές συνθήκες που θα υιοθετηθούν.