Λογοπεδικοί - Λογοθεραπευτές ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ
 
ΚΕΝΤΡΟ ΛΟΓΟΥ - ΓΡΑΦΗΣ
& ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑΣ
 
Λογοπεδικοί - Λογοθεραπευτές ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ
 
ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑ
ΕΡΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑ
ΕΙΔΙΚΟ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ
ΨΥΧΟΛΟΓΙΚΗ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗ
ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ ΓΟΝΕΩΝ
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Λογοπεδικοί - Λογοθεραπευτές ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ
 
Δημητρακοπούλου 70
Γρηγορίου Λαμπράκη
18121 Κορυδαλλός
 
Τηλέφωνο: +302130069795
 
 
 
 
ΛΟΓΟ-ΤΕΧΝΙΑ εργαστήρι
 
Δημητρακοπούλου 72
18121 Κορυδαλλός
 
Τηλέφωνο: +302130069795
 
 
 
 
 

Άρθρα

 
Κοντός χαλινός γλώσσας: Ένα ανατομικό πρόβλημα που δημιουργεί δυσκολίες
 
 
Ο χαλινός της γλώσσας είναι ένας μεμβρανώδης ιστός που βρίσκεται κάτω από την γλώσσα. Αυτός ο ιστός βοηθάει τη γλώσσα να παραμένει στο κάτω μέρος του στόματος.

Αν ο ιστός αυτός είναι κοντός ώστε να περιορίζει τις κινήσεις της γλώσσας, τότε μιλάμε για βραχύ χαλινό ο οποίος θα πρέπει να αντιμετωπιστεί με τέτοιο τρόπο ώστε να μη δυσκολέψει μελλοντικά το παιδί στη σίτιση, στην ομιλία και στην εκφορά κάποιων φθόγγων.
 
 
 
Κοντός χαλινός γλώσσας
 
 
 
 

Ο κοντός χαλινός φέρει δυσάρεστες επιπτώσεις καθώς προκαλεί και το φαινόμενο της αγκυλογλωσσίας. Η αγκυλογλωσσία είναι μια κατάσταση όπου η γλώσσα λόγω κοντού χαλινού, δεν έχει την δυνατότητα να εκτελέσει συγκεκριμένες κινήσεις όπως η προβολή της γλώσσας προς τα έξω και η ανύψωση της γλώσσας προς τον ουρανίσκο. Υπάρχουν περιπτώσεις που το παιδί δεν μπορεί να κινήσει καθόλου την γλώσσα του.

Τα βρέφη με κοντό χαλινό της γλώσσας δυσκολεύονται πολύ κατά τον θηλασμό, καθώς η γλώσσα λόγω περιορισμένης κίνησης δεν συμπιέζει ολόκληρη την επιφάνεια του στήθους για να παραχθεί αρκετή ποσότητα γάλακτος. Για να θηλάσει αποτελεσματικά ένα μωρό χρειάζεται να έχει πλήρη κίνηση της γλώσσας.
Πέρα από τα προβλήματα στο θηλασμό, επηρεάζει και τη σίτιση, κατάποση και ομιλία των μεγαλύτερων παιδιών, εξαιτίας της περιορισμένης ή μηδενικής κίνησης της γλώσσας.

Η αγκυλογλωσσία δεν “χαλαρώνει” με την πάροδο του χρόνου για να επιτρέψει στηγλώσσα να κινείται ελεύθερη για το φαγητό και την ομιλία. Υπάρχουν περιπτώσεις που το άτομο χρειάζεται να υποβληθεί σε μια μικρή χειρουργική επέμβαση, που ονομάζεται frenectomy-frenotomy - frenuloplasty (κόψιμο χαλινού), για να απελευθερωθεί η γλώσσα. Οι γονείς θα πρέπει να απευθύνονται σε έναν ειδικό ΩΡΛ, Οδοντίατρο, Γναθοχειρουργό, Παιδοχειρουργό, Σύμβουλο θηλασμού, Παθολόγο λόγου και ομιλίας.

Τα χαρακτηριστικά της αγκυλογλωσσίας είναι:

  • Εγκοπή σχήματος V στη άκρη της γλώσσας (σε σχήμα καρδιάς)
  • Αδυναμία αγγίγματος της οροφής του στόματος, από την μια πλευρά στην άλλη
  • Επίπεδη ή τετράγωνη άκρη της γλώσσας όταν εκτείνεται, αντί μυτερή.
  • Κενό μεταξύ των μπροστινών δοντιών στην κάτω γνάθο
  • Προσωρινό άσπρισμα του γλωσσικού χαλινού, όταν τεντώνεται η γλώσσα προς τα πάνω ή προς τα έξω.

Τι μπορεί να παρουσιάζουν τα παιδία και τι οι ενήλικες με κοντό χαλινό στη σίτιση, την ομιλία και τη συμπεριφορά:

Τα παιδιά με κοντό χαλινό συνήθως παρουσιάζουν δυσκολίες και αδυναμίες σε τομείς όπως η σίτιση και η ομιλία ενώ ενδέχεται να παρουσιάσουν και θέματα συμπεριφοράς.

Πιο αναλυτικά μπορεί να εμφανίσουν:
Αδυναμία να μασήσουν στερεές τροφές κατάλληλες για την ηλικία τους, Τάση προς έμετο ή πνιγμός, Επιμονή κατανάλωσης συγκεκριμένων τροφών, Επιδείνωση τη ομιλίας, Προβλήματα συμπεριφοράς, Εμφάνιση οδοντικών προβλημάτων, Λόγω περιορισμένης δυνατότητας γλωσσικών κινήσεων παρουσιάζουν μη καλή αντίληψη/αίσθηση της στοματικής κοιλότητας, Λανθασμένες συνήθειες στην ομιλία που πρέπει να διορθωθούν, Χαμηλή αυτοπεποίθηση.

Οι ενήλικες από την άλλη μπορεί να παρουσιάσουν: Αδυναμία να ανοίξουν το στόμα τους, επηρεάζοντας έτσι σε μεγάλο βαθμό την ομιλία και τις διατροφικές τους συνήθειες, Αδυναμία να μιλήσουν με σαφήνεια, όταν μιλούν γρήγορα, δυνατά ή απαλά, Εμφανίζουν χτύπημα και πόνο στην άνω και κάτω γνάθο, Ημικρανίες, Προεξοχή της κάτω σιαγόνας, κατώτερος προγναθισμός, Επιδράσεις σε κοινωνικές καταστάσεις, φαγητό, φιλιά, σχέσεις, Παρουσιάζουν συχνά ουλίτιδα, αυξημένη ανάγκη για σφραγίσματα και εξαγωγές, Ευαισθησία για την προσωπική εμφάνιση.

Κοντός χαλινός και ομιλία:

Αναφερόμενοι στην ομιλία των παιδιών και των ενηλίκων θα πρέπει να αναφερθεί ότι στη προσπάθεια τους να μιλήσουν και να γίνουν κατανοητοί δημιουργούν ένα μικρό άνοιγμα στο στόμα τους, έτσι ώστε να μπορούν να κάνουν τις γλωσσικές επαφές που χρειάζονται για την εκφορά των συμφώνων. Σχεδόν όλοι με την πάροδο του χρόνου έχουν πολύ καλή αντίληψη των φθόγγων, αλλά αρθρώνουν λανθασμένα. Μεγαλύτερη δυσκολία παρουσιάζουν στο φώνημα /λ/ που το αρθρώνουν συνήθως με τη ράχη της γλώσσας γιατί δεν καταφέρνουν να την ανυψώσουν, με το φώνημα /ρ/, καθώς και την άρθρωση φωνημάτων όπως είναι το /δ/, /θ/ λόγω αδυναμίας προβολής της γλώσσας προς τα έξω. Γενικότερα οι γρήγορες αλληλοδιαδοχικές κινήσεις της γλώσσας είναι κάτι που δυσκολεύει τα άτομα με κοντό χαλινό.

Χειρουργική αποκατάσταση:

Η χειρουργική επέμβαση μπορεί να βελτιώσει σημαντικά την ποιότητα της ζωής του παιδιού. Όταν αυτό κρίνεται απαραίτητο πρέπει να γίνεται όσο το δυνατόν νωρίτερα, ώστε το παιδί να μην αναπτύξει “compensatorypatterns” (αντισταθμιστικά) πρότυπα στην ομιλία, στην σίτιση και στην ανάπτυξη δεξιοτήτων.
Στη νεογνική και πρώτη βρεφική περίοδο (μέχρι 10-12 μηνών περίπου) η αποκατάσταση, δηλαδή η διατομή του χαλινού είναι πολύ απλή και δεν χρειάζεται γενική αναισθησία αλλά μόνο ψεκασμό με τοπικό αναισθητικό. Καλό θα ήταν να γίνει η διατομή πρίν κλείσει τους 6 μήνες.
Τέλος, οι παιδίατροι και οι γονείς οφείλουν να είναι ενημερωμένοι πάνω στο θέμα αυτό, καθώς οι επιπλοκές είναι ελάχιστες, ωστόσο τα οφέλη ιδιαίτερα σημαντικά.

Γράφει για τη Λογο-Τεχνία
Σοφία Καζανοπούλου, Λογοθεραπεύτρια

Βιβλιογραφία:
Anita M. Kittel, (2008) “Μυολειτουργική θεραπεία”, εκδόσεις Ρόδων, Θεσσαλονίκη
http://www.peridis.eu
http://www.brianpalmerdds.com/pdf/Tongue-tie%20Greek.pdf


 
 
 
Οι «άσχημες» λέξεις και η χρήση τους από τα παιδιά.
 
Δυσκολία στην ανάγνωση – Δυσαναγνωσία
 
Υπερκινητικό παιδί
 
Δυσκολία στη σίτιση σε παιδιά που ανήκουν στο φάσμα του αυτισμού: αντιμετώπιση
 
Η επίδραση των μόνιτορ στην ανάπτυξη του παιδιού
 
Η αξία του παιδικού βιβλίου στην ανάπτυξη του παιδιού
 
Ανάπτυξη του λογού και παιχνίδι (Μέρος Ι)
 
Ανάπτυξη του λογού και παιχνίδι (Μέρος ΙΙ)
 
«Δυσορθογραφία: όταν τα λάθη στην ορθογραφία δεν είναι τόσο αθώα.»
 
Η επίδραση της ΔΕΠ-Υ στη σχολική μάθηση (Μέρος Ι)
 
Η επίδραση της ΔΕΠ-Υ στη σχολική μάθηση (Μέρος ΙΙ)
 
Το παιδί μου αρνείται να πάει σχολείο...
 
Μαμά τα παιδιά στο σχολείο με πειράζουν (Μέρος I)
 
Μαμά τα παιδιά στο σχολείο με πειράζουν (Μέρος II)
 
Μαμά τα παιδιά στο σχολείο με πειράζουν (Μέρος III)
 
Μα σου λέω αλήθεια, γιατί δεν με πιστεύεις;
 
O τραυλισμός με απλά λογια
 
«Μαμά γιατί το παιδάκι έχει δικό του δάσκαλο στην τάξη;»
 
«Μα αφού βάζω το παιδί μου τιμωρία, γιατί συνεχίζει να μην ακούει;»
 
Επιπτώσεις μαθησιακών δυσκολίων στη ζωή του παιδιού & δευτερογενή ψυχολογικά προβλήματα
 
Πως μπορούμε να υποστηρίξουμε τις οικογένειες παιδιών με διάχυτη αναπτυξιακή διαταραχή;
 
Σήμερα έμαθα πως το παιδί μου είναι κωφό