Ανάπτυξη του λόγου μέσω παιχνιδιού (Μέρος ΙΙ)
Ανάπτυξη του λόγου μέσω παιχνιδιού (Μέρος ΙΙ)


Στο πρώτο μέρος, επικεντρωθήκαμε σε μερικά από τα παιχνίδια που συμβάλλουν στην ανάπτυξη του λόγου και είναι κατάλληλα για παιδία έως 2 ετών. Στο δεύτερο μέρος πρόκειται να ασχοληθούμε με παιχνίδια που ενισχύουν το λόγο και αφορούν παιδία 2-5 ετών.
Κατάλληλα παιχνίδια για παιδιά 2 – 5 ετών
Παιχνίδια ρόλων:
Κουζινικά, κουκλόσπιτο, εργαλεία, μαγαζί κ.τ.λ. Με αυτά τα παιχνίδια ενισχύουμε τους παρακάτω τομείς:
- Εμπλουτισμός λεξιλογίου (δωμάτια και αντικείμενα του σπιτιού, μέλη της οικογένειας, κατοικίδια)
- Έννοιες μεγέθους (μικρό-μεγάλο)
- Έννοιες σειράς (πρώτα, μετά, στο τέλος)
- Ποσοτικές έννοιες (πολλά-λίγα, γεμάτο-άδειο)
- Χωρικές έννοιες (πάνω-κάτω, μέσα-έξω, ανάμεσα, δίπλα)
- Επίθετα
- Συνώνυμα/ Αντίθετα
- ΧρώματαΣχήματα (τρίγωνο, τετράγωνο, κύκλος)
- Ρήματα
- Κατανόηση και εκτέλεση εντολών (βάλε, βγάλε, πάρε, δώσε)
- Επεξεργασία πληροφοριών (γιατί, πως;)
- Κοινωνικές δεξιότητες (διατήρηση θέματος συζήτησης, ανταλλαγή πληροφοριών)
Μέσα από το συμβολικό παιχνίδι τα παιδιά μαθαίνουν να τοποθετούν σωστά τις λέξεις μέσα στην πρόταση, να κάνουν ορθή χρήση των άρθρων, των προσωπικών αντωνυμιών, των χρόνων και τις καταλήξεις των λέξεων.
Διαβάζουμε παραμύθια της ηλικίας του.
Το παραμύθι είναι ένα από τα σημαντικότερα εργαλεία το οποίο μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε σε παιδιά προσχολικής και σχολικής ηλικίας. Χρησιμοποιείται για την ανάπτυξη και την ενίσχυση του περιγραφικού λόγου και του λεξιλογίου. Το παιδί μαθαίνει το σωστό τρόπο σύνταξης των προτάσεις και μιμείται, αναγνωρίζει και κατανοεί τα συναισθήματα, αναπτύσσει τη φαντασία του.
Παίζουμε με αυτοκινητάκια.
Μπορούμε με αυτή τη δραστηριότητα να μάθουμε στο παιδί πολλά πράγματα όπως τα χρώματα, να μετράει και να κατανοεί έννοιες όπως αργά-γρήγορα, δεξιά-αριστερά, εμπρός-πίσω, να εμπλουτίσει το λεξιλόγιό του και τη φαντασία του (σε ένα δρόμο μπορούμε να συναντήσουμε διάφορα μεταφορικά μέσα, σήματα, ανθρώπους, πλατείες, φανάρια κτλ).
Οικογενειακές φωτογραφίες και φωτογραφίες παιδικών ηρώων.
Το παιδί βλέπει σε φωτογραφίες πρόσωπα όπως τη μαμά του, το μπαμπά του, τη γιαγιά του και περιγράφει ΠΟΙΟΝ βλέπει, ΠΟΥ είναι και ΤΙ κάνει. Αρχικά περιγράφουμε εμείς πρώτοι προκειμένου να κατανοήσει το μηχανισμό περιγραφής. Έτσι λοιπόν αναπτύσσεται ο περιγραφικός λόγος του και εμπλουτίζεται το λεξιλόγιό του (χρησιμοποιεί ρήματα, επίθετα, τοπία, συναισθήματα). Το ίδιο μπορεί να γίνει και με φωτογραφίες διάσημων παιδικών χαρακτήρων, τα οποία θα κάνουν τη παραπάνω διαδικασία πολύ πιο ευχάριστη και διασκεδαστική στα παιδιά.
Ζωγραφική.
Τέλος η αγαπημένη σε όλους μας ζωγραφική. Με τη ζωγραφική μπορούμε να μάθουμε στο παιδί τα χρώματα, τα σχήματα, να ζωγραφίσουμε χαρούμενες, λυπημένες ή θυμωμένες φατσούλες, μαθαίνοντας με αυτό τον τρόπο τα συναισθήματα, να αναγνωρίσουμε και να συγκρίνουμε μεγέθη και πολλά άλλες χρήσιμες δεξιότητες.
Παραπάνω αναφέρθηκαν ενδεικτικά κάποια από τα παιχνίδια που μπορείτε να κάνετε με τα μικρά σας στο σπίτι και τα οφέλη αυτών στα παιδιά σας . Αντιλαμβανόμαστε λοιπόν ότι το παιχνίδι παίζει καθοριστικό ρόλο στην ανάπτυξη του παιδιού καθώς αποτελεί το κύριο μέσω για την ενίσχυση της επικοινωνίας, της αλληλεπίδρασης και της γλωσσικής καλλιέργειας.
Γράφει για τη Λογο-Τεχνία
Καζανοπούλου Σοφία
Λογοθεραπεύτρια
MSc Επιστήμες της αγωγής μέσω καινοτόμων τεχνολογιών και βιοιατρικών προσεγγίσεων
Βιβλιογραφικές Αναφορές:
http://www.selle.gr/kids.php#1
Χριστίνα Φιλ. Παπαηλίου (2005). Η ανάπτυξη της γλώσσας. Αθήνα, εκδόσεις Παπαζήση
Μήτσης Ν., (1996). Διδακτική του γλωσσικού μαθήματος. Από την γλωσσική θεωρία στην διδακτική πράξη. Αθήνα, Gutenberg.
Αγγελική Ράλλη (2005). Μορφολογία. Αθήνα, εκδόσεις Πατάκη.
Ελένη Νήμα (2004). Γλωσσική ανάπτυξη και διδασκαλία, Επιστημονικό βήμα, ακαδημία Θεσσαλονίκης
(http://ipem-doe.att.sch.gr/epistimo…)
http://www.asha.org/public/speech/d…
www.playingwithwords365.com