Ανάπτυξη του λόγου μέσω παιχνιδιού (Μέρος Ι)
Ανάπτυξη του λόγου μέσω παιχνιδιού (Μέρος Ι)


Μπορεί το παιχνίδι να συμβάλλει στην ανάπτυξη του λόγου;
H ανάπτυξη του λόγου και της ομιλίας σε κάθε παιδί είναι διαφορετική και αποτελεί μια πολύπλοκη διαδικασία. Ένα παιδί για να μιλήσει θα πρέπει πρώτα να αναπτυχθεί ο εσωτερικός του λόγος, δηλαδή η κατανόηση και η αντίληψη για τα διάφορα ερεθίσματα που δέχεται από το περιβάλλον του (η κατανόηση και η αντίληψη προηγούνται της έκφρασης).
Οι προ γλωσσικές δεξιότητες που πρέπει να κατακτηθούν είναι:
- Η βλεμματική επαφή
- Η συγκέντρωση και η προσοχή
- Η μίμηση
- Η εναλλαγή σειράς
Μερικά από τα παιχνίδια λοιπόν που είναι κατάλληλα για παιδιά μέχρι 2 ετών προκειμένου να
ενισχυθούν και να κατακτηθούν οι παραπάνω δεξιότητες είναι τα παρακάτω:
Παιχνίδια μπροστά στο Καθρέφτη:
Το παιχνίδι μπροστά στον καθρέφτη δημιουργεί μεγάλη ευχαρίστηση στα πολύ μικρά παιδιά. Κρατώντας το παιδί αγκαλιά το φέρνουμε μπροστά στον καθρέφτη και στη συνέχεια το απομακρύνουμε παίζοντας «κούκου – τζα». Με αυτό το παιχνίδι ενισχύεται βλεμματική του επαφή.
Παιχνίδια με Κύβους ή Lego:
Φτιάχνουμε μαζί με το παιδί πύργους από κύβους ή lego. Προκειμένου να το καταφέρουμε αυτό απαιτείται καλή βλεμματική επαφή, συγκέντρωση και προσοχή. Μέσω λοιπόν αυτού του απλού παιχνιδιού βλέπουμε ότι αναπτύσσονται και κατακτώνται βασικές προ γλωσσικές δεξιότητες
Παιχνίδια με γεωμετρικά σχήματα:
Στο εμπόριο υπάρχουν παιχνίδια που έχουν θέσεις για να μπαίνουν συγκεκριμένα γεωμετρικά σχήματα. Δίνουμε στο παιδί κάθε φορά ένα σχήμα και το παροτρύνουμε να μας κοιτάξει πριν προσπαθήσει να το βάλει στη σωστή υποδοχή. Αν το παιδί δείχνει αδιαφορία, του κεντρίζουμε το ενδιαφέρον παίζοντας με το σχήμα . Για παράδειγμα: το περιστρέφουμε με ρυθμό γύρω μας, το πετάμε ψηλά και το πιάνουμε.
Παιχνίδια με τη μπάλα:
Περνάμε τη μπάλα από αριστερά προς τα δεξιά μπροστά από το οπτικό πεδίο του παιδιού προκειμένου να την ακολουθήσει με το βλέμμα του. Έπειτα εξαφανίζουμε την μπάλα πίσω από τη πλάτη μας ή πίσω από το κεφάλι μας και περιμένουμε να μας κοιτάξει. Πετάμε τη μπάλα και τη ξαναπιάνουμε, ώστε το παιδί να μας κοιτάξει πριν πετάξουμε τη μπάλα ξανά.
Παιχνίδι με δακτυλοκουκλάκια:
Βάζουμε στα δάχτυλά μας δαχτυλοκουκλάκια και τις κινούμε κοντά στο πρόσωπο μας, τις κρύβουμε και τις εμφανίζουμε ξανά. Παίζουμε φατσούλες, παίρνουμε αστείες εκφράσεις και ενθαρρύνουμε το παιδί να τις μιμηθεί.
Παιδικά τραγούδια – παιχνίδια που παράγουν ήχους:
Όλα τα παιχνίδια που παράγουν ήχους, καθώς και τα παιδικά τραγούδια, τραβάνε την προσοχή των μικρών παιδιών, ιδίως όταν είμαστε ιδιαίτερα παραστατικοί. Κάνουμε εναλλαγές στην ένταση της φωνής μας και δίνουμε ιδιαίτερο χρώμα σε αυτή.
Παιχνίδι με την κούκλα για τα κοριτσάκια ή τον αρκούδο για τα αγοράκια:
Η κούκλα και ο αρκούδος μπορούν να βοηθήσουν το παιδί μας να μάθει τα παρακάτω:
- μέρη του σώματος
- ρούχα, γ)χρώματα
- χωρικές έννοιες (κάτω από την κουβέρτα, πάνω στο κρεβάτι),
- ρήματα (τρώω, πίνω κ.τ.λ),
- συναισθήματα (χαρούμενος, λυπημένος, θυμωμένος κ.τ.λ.)
- ερωτήσεις / απαντήσεις ( πού είναι η κούκλα; που είναι η μύτη της).
Γράφει για τη Λογο-Τεχνία,
Καζανοπούλου Σοφία
Λογοθεραπεύτρια
MSc Επιστήμες της αγωγής μέσω καινοτόμων τεχνολογιών και βιοιατρικών προσεγγίσεων
Βιβλιογραφία
http://www.selle.gr/kids.php#1
Χριστίνα Φιλ. Παπαηλίου (2005). Η ανάπτυξη της γλώσσας. Αθήνα, εκδόσεις Παπαζήση
Μήτσης Ν., (1996). Διδακτική του γλωσσικού μαθήματος. Από την γλωσσική θεωρία στην
διδακτική πράξη. Αθήνα, Gutenberg.
Αγγελική Ράλλη (2005). Μορφολογία. Αθήνα, εκδόσεις Πατάκη.
Ελένη Νήμα (2004). Γλωσσική ανάπτυξη και διδασκαλία, Επιστημονικό βήμα, ακαδημία
Θεσσαλονίκης
(http://ipem-doe.att.sch.gr/epistimo…) http://www.asha.org/public/speech/d…
www.playingwithwords365.com